V Košiciach poklepali základný kameň cesty R2 na obchvate mesta

V Košiciach poklepali základný kameň cesty R2 na obchvate mesta

  Základný kameň stavby rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany slávnostne poklepali v Košiciach. Nový 14-kilometrový úsek bude súčasťou juhovýchodného obchvatu krajského mesta a prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4. Hotový by mal byť v roku 2025, potvrdil minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina).


      Výstavba košickej R2 bude stáť podľa zmluvy 132,6 milióna eur bez DPH, financovanie je zabezpečené z prostriedkov Európskej únie. Pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) dielo realizuje spoločnosť Eurovia SK. Odovzdanie stavby do užívania je plánované o tri roky v marci.

Základný kameň stavby poklepali v košickom Kulturparku. Výstavbu privítali aj prítomná prezidentka SR Zuzana Čaputová, ktorá je na návšteve východného Slovenska, predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka či primátor Košíc Jaroslav Polaček.

„Veľká vďaka patrí najmä pánovi ministrovi Doležalovi, ktorý v správnu chvíľu vyzval k spolupráci celé Slovensko. Bez jeho aktívnej pomoci a búchania do stola by sme si dnes klepali maximálne tak na čelo a nepoklepávali základný kameň obchvatu Košíc. Teší ma, že o tri roky odľahčíme Košice od väčšiny tranzitnej dopravy v smere od Ukrajiny, Poľska a Maďarska. Úplné dokončenie oboch častí obchvatu prinesie zvýšenie plynulosti a odľahčenie dopravy v mnohých častiach mesta. Zároveň môžeme následne s pomocou štátu premeniť súčasnú cestu od Optimy do U.S. Steelu a Šace čiastočne aj na cyklochodník. Súhlasí s tým aj minister dopravy a beriem to ako záväzok,“ dodal košický primátor.

Nová komunikácia začína križovatkou Košice, juh a končí križovatkou Hrašovík.
      „Bude to akýsi posledný kamienok do tej skladačky uceleného tranzitu mimo mesta Košice,“ uviedol Doležal. Poukázal na to, že úsek bude súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia a odľahčí dopravu vo vnútri Košíc.


      Počiatočné práce podľa zhotoviteľa zahŕňajú vytýčenie trvalých a dočasných záberov, ich kontrolu a vytýčenie existujúcich inžinierskych sietí za účasti ich správcov. Na siedmich miestach sa zriadia vjazdy na stavenisko a osadí sa dočasné dopravné značenie. Vybudujú sa prístupové cesty a zriadi sa šesť stavebných dvorov. Súčasne budú prebiehať pyrotechnické a archeologické prieskumy.

      „Možno povedať, že táto stavba je technicky v porovnaní s ostatnými diaľničnými úsekmi budovanými na Slovensku pomerne jednoduchá, pretože nemá tunel, je vedená relatívne v rovinatom úseku. Prekonáva jestvujúci terén 13 mostami a má tri mimoúrovňové križovatky,“ povedal generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály. Ekonomický problém je podľa neho s enormným nárastom cien v rámci všetkých segmentov a komodít na stavebnom trhu. „Začali sme dialóg s objednávateľom a budeme túto situáciu postupne riešiť. Podstatné na tom, je aby stavba napredovala a aby sme udržali zamestnanosť,“ povedal.
      Podľa ministra bezprecedentný nárast cien sa netýka len zákaziek NDS a pri tomto probléme sa aj v koordinácii s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) čaká na jasnú metodiku, ako postupovať. „Musíme nájsť spôsob, ako udržať stavby pri živote, lebo lacnejšie už nebudú,“ konštatoval Doležal.
      

Zdroj: TASR,JP

Foto: Miro Vacula

Odporúčame

TOP články