Pred 130 rokmi zaviedli v Košiciach mestskú hromadnú dopravu (5. časť)
Zrod mestskej hromadnej dopravy v Košiciach sa viaže k dátumu 14. máj 1891, kedy Ministerstvo obchodu v Budapešti povolilo výstavbu konskej pouličnej koľajovej železnice. O rok neskôr začala konskú dopravu postupne nahrádzať parná trakcia. Osobnú električkovú dopravu slávnostne uviedli do skúšobnej prevádzky 28. februára 1914.
Dopravná sieť viedla od Železničnej stanice cez dnešné Námestie osloboditeľov až do Čermeľa a smerom na juh po Verejný cintorín. Otvorením trate na dnešnej Kuzmányho ulici 30. marca 1914 bola ukončená skúšobná prevádzka a začala sa prevádzka riadna.
Dňa 30. apríla 1924 sa začala výstavba nového úseku Komenského ústav (dnes Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie) – Gajdove kúpele (Anička).
Jeden a pol kilometrovú trať sa podarilo vybudovať vo veľmi krátkom čase – za 31 dní. Dňa 30. mája 1924 predpoludním sa uskutočnila prehliadka stavby úradnou komisiou, slávnostné otvorenie sa uskutočnilo ešte v ten istý deň. Cestovný lístok na úsek Komenského ústav – Gajdove kúpele stál 1 korunu československú (Kč), cestujúci z mesta, ktorí na túto električku prestupovali pri Komenského ústave, potrebovali lístok za 1,50 Kč. Abonentný lístok stál 50 Kč. Električky jazdiace na tejto trase boli označené číslom 4.
Už 13. júla došlo na základe veľkého záujmu cestujúcich k rozšíreniu premávky do Gajdových kúpeľov. V nedele a sviatky premávali predĺžené spoje na trase Legionárske námestie (Námestie osloboditeľov) – Gajdove kúpele, teda priame spoje z mesta, a to aj vo večerných hodinách medzi 21. hodinou a polnocou. Lístok na večerné spoje stál 3 Kč.
Dňa 12. januára 1926 schválila mestská rada predloženie žiadosti mesta Košice na zavedenie osobnej dopravy na Masarykovej okružnej ulici. Tá bola plánovaná v podstate už od zavedenia električkovej dopravy v meste. V priebehu júna 1926 prebiehali rozsiahlejšie práce spojené s údržbou koľajníc na celej dĺžke siete. Riaditeľstvo elektrických dráh sľubovalo zlepšenie komfortu jazdy a zmiernenie opotrebovania vozňov.
Dňa 26. augusta 1926 skúšobne prešli po novej trati na Masarykovej okružnej prvé osobné vozne. Nárast počtu automobilov a rozvoj električkovej dopravy spôsobili množiace sa nehody s chodcami a povozmi v uliciach mesta. Košická polícia bola nútená obmedziť dopravu v centre. Zákaz jazdy automobilom i bicyklom bol vydaný pre ulice Zámočnícka, Františkánska, Vrátna a pre stredovekú časť Poštovej ulice. Do Mlynskej ulice, Ulice mníšok (dnes Uršulínska), Zvonárskej a Jezuitskej (dnes Univerzitná) bol vjazd povolený len z Hlavnej ulice.
Zdroj:
Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 – 2004; Tatranský, A.: 90 rokov električiek 1913 – 2003; Kolektív autorov:100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach