Košice sú veľ ké i malé, má to svoje výhody

Košice sú veľ ké i malé, má to svoje výhody
S turistickým sprievodcom Milanom Kolcunom o silných i slabších stránkach cestovného ruchu v našom meste.

V rámci svojho zamestnania, či skôr koníčka, sprevádzal už po Košiciach tisícky zahraničných a domácich turistov, vrátane Košičanov, ktorí chcú spoznávať aj tie najtajnejšie zákutia svojho mesta. Aj vďaka nemu si návštevníci Košíc od nás odnášajú bohaté informácie i nevšedné zážitky. Neprvoplánovo tak buduje imidž Košíc, mesta, ktoré sa oplatí navštíviť a spoznať. Lenže…

Naše mesto a okolie majú čo ponúknuť zahraničným i domácim turistom. Pre tých prvých sú však „od ruky“, pre druhých, najmä zo západného Slovenska, sú ďaleko. Aké máš ty skúsenosti?

Práve dokončujem knihu Košice na každý deň, v ktorej bude 366 tipov na prechádzky, podujatia, festivaly, gastrozážitky príhodné na každý deň roku. A veru, mám čo robiť, aby som vyselektoval to naj a aby som sa zmestil do daného počtu tipov. V Košiciach sa deje toho mnoho a pre kadekoho. Častokrát sa však informácia o akcii, o novej expozícii, výlete a podobne nedostane k tomu, kto práve nevie, čo s načatým večerom či víkendom. Košičania i návštevníci sa často deň po akcii, z ktorej uvidia nejaké fotky na sociálnych sieťach, pýtajú, kedy to bude znova, no – už je po podujatí. To je teda jeden problém. Myslím si teda, že máme rezervy v propagácii. Druhým je, či sa potenciálny návštevník vôbec dozvie, že existujú nejaké Košice a aký má dôvod do mesta prísť – to je zasa vec marketingu.

Návštevníci prichádzajú do Košíc zvyčajne na jeden deň – čím by sa dala zvýšiť návštevnosť a predĺžiť ich pobyt? Čo by ich mohlo prilákať na viacdňovú dovolenku?

Povedomie, že tu môžu zažiť pestrý a hodnotný program z viacerých oblastí a že sa Košice môžu stať východiskom výletov do okolia. Na takýchto kampaniach sa už pracuje, niektoré sa už rozbehli, je to ale beh na dlhšie trate. Navyše, takéto kampane už robí takmer každé mesto či kraj, takže nie je ľahké sa presadiť v tvrdej konkurencii.

Aký majú zahraniční turisti obraz o Košiciach? S akými predstavami prichádzajú a s akými skúsenosťami sa lúčia?

Závisí to od toho, odkiaľ prichádzajú. Česi, Maďari, Poliaci, Ukrajinci akú takú predstavu majú. Návštevníci zo vzdialenejších krajín buď nemajú žiadnu, alebo len vygooglenú. Tých sem často priveje nejaký
medzinárodný kongres, firemné stretnutie, služobná cesta, umelecké turné či športové podujatie. Keďže sem prišli pracovne, v inej oblasti veľa od mesta neočakávajú. Ak im hostitelia prezieravo ponechajú aj voľný čas, prípadne ich niekam vytiahnu, o to viac bývajú pozitívne prekvapení. Tiež je dobré objednať im prehliadku mesta so sprievodcom hneď v prvý deň ich pobytu, pretože počas nej sa za hodinku dve zorientujú a sprievodca im podľa ich nátury a nastavenia môže dať niekoľko tipov, ako príjemne stráviť čas v meste, ušiť im program na mieru. Zvyšok pobytu si tak vedia už cielene obohatiť aj sami a v jeho závere sa niektorí dokonca zastrájajú, že sa sem vrátia. Viackrát som od návštevníkov počul – škoda, že som o vašom meste nevedel viac, určite by som sa zdržal dlhšie…

Aký názor majú samotní Košičania na turistický ruch v našom meste?

Reflektujem dva názory. Na jednej strane, že by turistický ruch v meste mohol byť rozvinutejší a viac turistov by Košiciam prospelo. Tí druhí vravia, že je výhodou, že tu nie sú záľahy turistov ako v centre Prahy či Budapešti pred pandémiou, vďaka čomu naše mesto nestráca svoj jedinečný kolorit, nemení sa na neosobnú továreň na cestovný ruch. Obom názorom rozumiem.

Aký imidž majú Košice u zahraničných a domácich turistov? Nemali by oblastná organizácia cestovného ruchu Visit Košice a krajská organizácia Košice Región Turizmus popracovať na jeho zmene?


Myslím si, že Košice majú imidž nádherného a priateľského mesta len u tých, ktorí tu už boli. Pre ostatných buď neexistujú alebo sú pre nich len slovo. Na tom, aby sa to zmenilo, sa však tiež už pracuje. Pomôcť môže nový slogan a kampaň ŽIVÉ MESTO. Teraz už počuť pozvánky do Košíc aj z celoslovenských médií.

Čo by Košiciam v rámci rozvoja cestovného ruchu najviac pomohlo?

Azda promovať Košice ako naozaj živé mesto, v ktorom stretnete lokálnych ľudí aj v centre. Blízkosť prírody, živé centrum, divadlá a ďalšie kultúrne aktivity robia z Košíc ideálne miesto na kongresy, firemné stretnutia, mohlo by teda týchto eventov byť ešte viac. Mali by sme viac zvýrazňovať to najlepšie, najatraktívnejšie, najlukratívnejšie, jedinečné – the best of Košice: najstarší maratón v Európe, najväčšia mestská pamiatková rezervácia na Slovensku, tretia najväčšia zoo v Európe, najväčšia gotická katedrála na Slovensku a v nej najstaršie dvojité točité schodisko na svete… Mesto detstva svetoznámeho spisovateľa Sándora Máraia, mesto narodenia tenisovej jednotky Martiny Hingisovej či staviteľa Korintského prieplavu Bélu Gerstera. Možno by pomohlo viac festivalov typu Biela noc či športových podujatí ako je maratón. To sú eventy, kde sa spája medzinárodné s lokálnym. Na Bielu noc príde svetoznámy umelec konfrontovať sa s tisíckami návštevníkov. Môžete si zabehnúť minimaratón a pobežíte chvíľu po trati, ktorú prebehol hoc aj dvojnásobný olympijský víťaz Abebe Bikila…

Košice sú veľké i malé zároveň. Je to naša výhoda, či skôr nevýhoda?

Jedno aj druhé má svoje výhody. Zvýraznime ich. Sú veľké, keďže sa tu konajú tisícky rôznych podujatí. Vedeli ste, napríklad, že len Tabačka ich organizuje tisíc ročne? Košice majú letecké spojenie so svetom, operu, balet, filharmóniu, Steel arénu, alternatívne divadlá, trh na Dominikánskom námestí, burzy… Majú dosť športovísk, parkov, stovky gastro prevádzok a barov. Na druhej strane sú malé, čo je dobré tiež. Viete byť pešo len za hodinku v lese, povoziť sa Detskou železničkou, vyviezť sa mestskou hromadnou dopravou pod Košický hrad a vybehnúť na vyhliadkovú vežu. A hoci pobudnete u nás len krátko, môžete nadviazať pevné priateľstvá.

Mikuláš Jesenský

Foto (Ilustr.) : Visit Košice

Odporúčame

TOP články